torsdag 28. august 2014

Til Tertittens endestasjon

Inntil 1966 var Urskog/Høland-banen i drift, der ett av damplokomotivene ble kalt "Tertitten". Banen var smalsporet. Det hjalp ikke. Da kommunikasjonsmulighetene langs landevegen etter hvert overtok hegemoniet, var det ikke liv laga for dampdrevet togtrafikk lenger. I dag er en kort strekning med museumsbane opprettholdt i stasjonsområdet på Sørumsand. Ved Jernbanemuseet på Hamar er en tilsvarende museumsbane i drift, og der er det den ekte Tertitten som trekker vognene.
Vi som var på torsdagstur denne fine ettersommerkvelden, tok ikke tog. Verken smalsporet eller bredsporet. Vi valgte som vanlig motorsykkel og kjørte via Vormsund, Årnes, Rånåsfoss og Blaker til Sørumsand. Der slappet vi av med varmt eller kaldt, før turen hjemover gikk via Hvam, Årnes og Vormsund. Klokka tjueen var nok de fleste tilbake ved sine baser - eller i hvert fall i nærheten.
Denne gangen var Målfrid Brekke Lien, Wenche Nymoen, Svein Nymoen, Gunnar Sletten, Jarle Brynestad og Tore Eidissen på to hjul i svingene.




Ingen kommentarer: