søndag 17. august 2008

Dødsfaren 12 ganger så stor på motorsykkel


Jeg vil oppfordre alle medlemmer av klubben til å bli mest mulig synlig i trafikkbildet. Bør klubben kanskje gå til anskaffelse av refleksvester for medlemmene - med klubbens logo på ryggen? Hva mener dere om dette?


I Aftenposten.nos oversikt over dødsulykkene på norske veier i sommer, er det særlig én gruppe trafikanter som skiller seg ut: Motorsyklistene. Av 76 omkomne i trafikken i mai, juni og juli i år var hele 22 av dem motorsyklister, mopedister eller passasjer på en av disse.
Det betyr at mer enn hvert tredje dødsoffer i trafikken i sommer satt på en tohjuling, noe som utgjør en voldsom overrepresentasjon i forhold til antallet motorsykler i Norge. Bare hvert tiende kjøretøy i norske garasjer er en motorsykkel eller moped. Les mer her.

4 kommentarer:

Målfrid :-) sa...

Hei :-) dette forslaget støtter jeg 100%, Per Ove
Jeg er en av de som kjører med vest, selv om noen synes dette er pinglete. Jeg har sett så mange trafikkskadde i min yrkeskarriære at akkurat det gir jeg blaffen i. Vi fikk de dystre tallene nært innpå oss i sommer da vår nabo Hans Øystein Skauerud omkom i MC-ulykke i Østerdalen.Det er ingen tvil om at noe av det viktigste for oss er å gjøre oss synlige.
Kjøper klubben inn vester kan det jo være et tilbud for medlemmene.

Svein sa...

Enig med Målfrid. Gi gjerne medlemmene tilbud om refleksvester, men det må ikke bli et påbud.
Det er for øvrig en merkelig fenomen at refleksvester er for pyser, mens de gule jakkene som er på markedet er skikkelig kule....

Svein sa...

Å bli sammenlignet med fyllekjørere synes jeg ikke er noe særlig. Dette forskningsresultatet og -opplysning er gammelt nytt, som første gang det ble uttalt, ble slaktet av NMCU som en tåpelig og helt uakseptabel uttalelse. TØIs ledelse har også gått ut og sagt at uttalelsen IKKE er i tråd med instituttets policy. Jeg tviler ikke på tallene, men det slår meg at Aftenposten har kokt i hop elementer fra gamle saker for å fylle et par spalter i avisen.

Per Ove sa...

Avisene har en tendens til å koke supper på en spiker i sommervarmen. Enig i at dette er gammelt nytt, men det bør ikke forhindre klubben i å ha en aktiv holdning til trafikksikkerhet.

Er det forresten noen som har noen gode forslag når det gjelder refleksvest? Jeg ser for meg at en vest med glidelås i front er bedre enn de med kun borrelåslukking - som jeg forestiller meg vil flagre litt i vinden?