lørdag 3. juli 2010

Prosjekt øvelseskjøring


Det har ikke vært den helt store pågangen til øvelseskjøring så langt i sommer, men forleden dag ble jeg kontaktet av en far som gjerne ville ha bistand til sønnens øvelseskjøring. Og det måtte jo ordne seg, siden vi allikevel har denne gruppa.

Det er Henrik Christensen (16) som har store planer om lettlappen i løpet av sommeren, og hittil har vi kjørt to turer. Henrik har godkjent trafikalt grunnkurs og er således klar for øvelseskjøring. Motorsykkel har han også, en Honda Shadow 125 ccm, som er en utmerket sykkel å begynne på.

Siden Henrik ikke har kjørt så mye, verken hos kjøreskole eller privat, tok vi en tur langs rolig landeveg den første «kjøretimen», som var tirsdag 29. juni. Fra Eidsvoll kjørte vi over til Sand i Odal. Mest for å se på alminnelig kjøreferdighet og litt på trafikkforståelse, blinklysbruk, plassering i kjørefil, observasjon av trafikkskilt og andre ting.

Den andre turen, lørdag 3. juli, gjorde vi i nærmiljøet. Først fikk Henrik info om kjøreruta, som i grove trekk gikk ned til rundkjøringa ved Sundet, ut til Styri, over Styrivegen og ned på «Gullverkvegen» og rundt Skovseth, for deretter å bli plassert på passasjersetet på min sykkel, og jeg kjørte runden der jeg prøvde å vise adferd og filbytte i rundkjøring, blinklysbruk, vikeplikt, kryssing til venstre i vegkryss, forkjørsrett, plassering i kjørebane. Etter dette kjørte vi runden fire ganger på hver vår sykkel, to runder hver veg, og fra vi startet til vi sluttet, kunne jeg se tydelig forbedring i Henriks måte å kjøre på. Vi var også en liten tur utenfor Eidsvollhallen, der det ble foretatt noen bremsetester, der jeg la vekt på blikket. Han klarte seg fint og så langt fram.

Dette er moro, både for kandidat og «lærer», og vi ser fram til neste tur som er førstkommende tirsdag kveld.

Ingen kommentarer: